Wytworzenie produktu jest punktem wyjścia do następnej fazy realizacji zasadniczego celu działania producenta, czyli sprzedaży produktu. Działania producenta powinny być teraz skierowane na doprowadzenie produktu do ostatecznego odbiorcy, konsumenta, zgodnie z jego potrzebami. Działania te składają się na proces dystrybucji, w którego skład wchodzą czynności związane z przezwyciężeniem przestrzennych i czasowych różnic między produkcją a konsumpcją. Chodzi o to, by produkt był doprowadzony do konsumenta i zaoferowany mu w odpowiednim miejscu i we właściwym czasie, w którym go potrzebuje. Od tego zależy bowiem możliwość sprzedaży produktu na rynku.
Określając czynności i działania związane z dystrybucją producent poświęca wiele uwagi formom i warunkom przepływu produktów do finalnego nabywcy oraz ponoszonym przy tym kosztom. Koszty dystrybucji są tu elementem bardzo istotnym, gdyż – zależnie od rodzaju produktu i sposobu sprzedaży – sięgają nawet połowy ogólnych kosztów produktu. Ze względu na tak wysoki koszt producent nie może tracić zainteresowania swoimi produktami z chwilą ich przyjęcia przez pośredników w handlu, gdyż koszty te wpływają na ostateczną cenę produktu, która musi być zaakceptowana przez konsumenta, by produkt znalazł nabywcę.
Jeżeli wytwórca dysponuje dobrymi produktami, znanymi na rynku i cieszącymi się należytą reputacją, to nie ma trudności ze zbytem. Pośrednicy, uczestniczący w przepływie produktów do konsumenta, chętnie wiążą się z takimi wytwórcami i zajmują się dystrybucją ich produktów. Trudności w zorganizowaniu przepływu swych produktów oraz w ich sprzedaży mogą mieć mniejsi i mniej znani producenci, dlatego też ich wysiłki dystrybucyjne są znacznie większe.
Leave a reply