Najczęściej stosowanym systemem oceny pracowników jest ocena oparta na cechach, według których ocenia się zatrudnionych na określonych stanowiskach pracy. Zestaw cech może obejmować różną ich liczbę: od kilku do kilkudziesięciu. Dobór i liczba cech zależy od stanowiska pracy i czynności wykonywanych przez ocenianych pracowników oraz od celu oceny. Można zaszeregować poszczególne cechy do czterech zasadniczych grup:
– cechy określające wyniki pracy i sposób realizacji, np. ilość i jakość wykonywanej pracy, poziom wydajności pracy, znajomość wykonywanej pracy, przestrzeganie dyscypliny technologicznej, oszczędność materiałów, dyscyplina pracy:
– cechy dotyczące kwalifikacji i zainteresowań zawodowych, np. poziom wykształcenia, udział w szkoleniu i dokształcaniu lub w innych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych:
– cechy charakteryzujące osobowość i postawę pracownika, np. inicjatywa i pomysłowość, umiejętność przekazywania wiedzy i doświadczeń, zdolności kierownicze i organizatorskie, wytrwałość, zdolność wypowiadania się, umiejętność przystosowania się i inne:
– cechy społeczne, obejmujące umiejętność współpracy z kolegami z pracy i kierownictwem, stosunek do spraw bhp itp.
Podkreślić należy, o czym już wspomniano, że przedmiot oceny zależy od stanowiska pracy podlegającego ocenie. Inne kryteria należy stosować w odniesieniu do szeregowego robotnika, inne do mistrza, a jeszcze inne – do kierownika wydziału. W ocenie szeregowego robotnika podstawowe znaczenie ma ilość i jakość wykonywanej pracy, mniejsze zaś zdolności kierownicze i organizatorskie, które natomiast odgrywają pierwszorzędną rolę w ocenie kierownika wydziału.
Zasadniczym celem okresowej oceny pracowników jest stworzenie podstawy do prawidłowego wykorzystania kwalifikacji zawodowych i umiejętności osobistych pracowników oraz właściwego rozmieszczenia kadr. Należycie przeprowadzona ocena pracowników pozwala na odpowiednio wczesne poznanie uzdolnień i predyspozycji zawodowych pracowników, co umożliwia zatrudnienie ich na stanowiskach, na których posiadana wiedza, umiejętności i zainteresowania mogą być najlepiej wykorzystywane. Sprzyja to osiąganiu lepszych wyników w pracy i dalszemu rozwojowi uzdolnień.
Leave a reply